فرمانده سپاه و فرمانده یگان ویژه سیستان و بلوچستان مسئول بازداشت و سرکوب معترضان در زاهدان

عدالت‌خانه زن زندگی آزادی احمد شفائی، فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان و علیرضا کاظمی آبیز، فرمانده یگان ویژه استان سیستان و بلوچستان را متهم به سرکوب و بازداشت معترضان در زاهدان می‌کند.

نامبردگان متهم‌اند که در مقام شورای تامین استان و فرمانده عملیاتی، در صدور دستور استفاده از سلاح علیه معترضان، بازداشت‌های گسترده و خودسرانه و سرکوب معترضان، در جریان اعتراضات ۷ مهر ۱۴۰۲ در زاهدان نقش داشته‌اند. 

ماموران امنیتی به سمت معترضان شلیک کرده‌اند و حداقل ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک مجروح شده‌اند و دست‌کم ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

جمعه خونین زاهدان مربوط به سرکوب خونبار معترضان در ۸ مهر ۱۴۰۱ است. مردم زاهدان بعد از نماز جمعه در روبروی کلانتری ۱۶ دست به اعتراض زدند. ماموران امنیتی اقدام به شلیک مستقیم به سمت معترضان کردند. در این سرکوب خشونت‌بار دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته شدند که تعدادی از آن‌ها کودک بودند.

تاکنون هیچ‌ یک از این مقامات یا نیروهای تحت‌ امرشان برای سرکوب گسترده اعتراضات ۷ مهر ۱۴۰۲ در زاهدان پاسخگو نشده‌‌‌اند. اما براساس گزارش‌ها و اسناد تایید‌شده، عدالت‌خانه این افراد را به مشارکت در سرکوب و بازداشت معترضان متهم می‌کند. عدالت‌خانه بر پایه این اسناد، پرونده این متهمان را تکمیل کرده است و برای تحریم و سایر مجازات‌های بین‌المللی به مراجع قانونی فرستاده است.

اگر اطلاعات بیشتری درباره این متهمان یا دیگر عاملان و آمران سرکوب معترضان دارید، با عدالت‌خانه زن زندگی آزادی تماس بگیرید:

تلگرام عدالت‌خانه زن، زندگی، آزادی:

@Edalatkhaneh1401

اینستاگرام عدالت‌خانه زن، زندگی، آزادی:

@Edalatkhaneh_

توییتر عدالت‌خانه زن، زندگی، آزادی:

@edalatkhaneh

واتزاپ و سیگنال عدالت‌خانه زن، زندگی، آزادی:

۰۰۴۴۷۷۷۰۰۵۷۰۰۷

ای‌میل عدالت‌خانه زن، زندگی، آزادی:

Edalatkhaneh1401@gmail.com